|
|
PORADNICTWO ZAWODOWE
STRONA GŁÓWNA OŚRODEKA ROZWOJU EDUKACJI
DROGI ZAWODOWE
|
NOWY KĄCIK DORADZTWA ZAWODOWEGO W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Kącik został stworzony z myślą o uczniach,
którzy chcieliby zgłębić temat planowania kariery zawodowej i odkrywania własnych zainteresowań.
Zapraszamy!
|
Od 25 września uczniowie klas drugich i trzecich uczestniczą w audycjach, z cyklu Akademia Muzyki, organizowanych przez Filharmonię Gorzowską.
Formuła audycji łączy w sobie elementy koncertu oraz lekcji, z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania.
Biorąc udział w zajęciach, dzieci mają możliwość obserwować z jaką pasją podchodzą do swojej pracy zaproszeni muzycy.
ZAWÓD MUZYK
Muzyk to osoba zajmująca się wykonywaniem lub tworzeniem muzyki. Z pewnością nie jest to zwykły zawód. Najważniejsza jest tu bowiem pasja i zamiłowanie do muzyki.
Wykonawca muzyczny posiada jedną lub wiele specjalności, takich jak instrumentalista, wokalista czy dyrygent.
Tworzeniem muzyki zajmuje się kompozytor, aranżer, producent muzyczny.
Do swojej pracy wykorzystuje m.in. instrumenty muzyczne, głos ludzki, głosy zwierząt oraz inne instrumenty akustyczne
(np. uderzanie młotem w kowadło), czy też technologie komputerowe.
Wybrane cechy muzyka:
- pasja do muzyki,
- talent,
- kreatywność,
- odporność na stres,
- chęć dążenia do celu,
- gotowość do poświęceń i częstych wyjazdów.
Co należy zrobić, aby zostać muzykiem?
Po pierwsze trzeba mieć słuch i talent muzyczny.
Aby zostać muzykiem należy ukończyć studia na wybranym kierunku na Wydziale wokalistyki w dowolnej Akademii Muzycznej na terenie Polski.
Studia są świetnym pomysłem dla osób, które chcą zadbać o swój warsztat muzyczny i zdobyć konkretne
umiejętności pod okiem wybitnych specjalistów i doświadczonych wokalistów oraz muzyków, którzy bardzo często są wykładowcami w Akademiach Muzycznych.
|
22,23 i 24 października uczniowie klas I-III odwiedzili Zagrodę Młyńską w Bogdańcu.
Dzieci zwiedziły budynek młyna, dużo uwagi poświęcając mieszkaniu młynarza.
Następnie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych związanych z procesem pieczenia chleba - od wyrobu do wypieku. |
17 października na lekcji wychowawczej klasa 7c zgłębiała temat: Nauczyciel - zawód czy powołanie?
Uczniowie wymieniali główne cechy, jakie według nich powinien mieć nauczyciel. Swoje przemyślenia uczniowie zapisywali na tablicy.
Przeprowadzona na koniec zajęć ankieta pokazała, że na 19 uczniów 15 zdecydowanie stwierdziło, że trzeba mieć powołanie.
7 października uczniowie kl. 2a uczestniczyli w zajęciach, które sprzyjały poznaniu zawodu dietetyka.
Obejrzeli ciekawy film pt.: Zawód - dietetyk,
zaplanowali jadłospis według zasad zdrowego odżywiania oraz przygotowali zdrową przekąskę tj. owocową pizzę.
ZAWÓD DIETETYK
Zawód ten poznają uczniowie już od najmłodszych lat.
W ramach zajęć lekcyjnych poznają zasady zdrowego odżywiania, uczą się jak komponować zdrowe posiłki oraz przekąski.
Dietetyk może pomóc:
- zmienić złe nawyki żywieniowe w celu poprawy stanu zdrowia, wyglądu i samopoczucia,
- bezpiecznie schudnąć,
- wspomagać proces leczenia różnych chorób poprzez dobór odpowiednio zbilansowanej diety,
- ocenić stan odżywienia,
- zbilansować dietę osób stosujących diety nietypowe np. wegetariańską, eliminacyjną.
- edukować w zakresie zasad prawidłowego żywienia.
Zadania i umiejętności zawodowe:
- badanie produktów żywnościowych, ocena ich jakości, wartości zdrowotnych i odżywczych,
- badanie procesów przygotowywania potraw, m. in. pod kątem utraty cennych wartości odżywczych w trakcie przetwarzania,
- ocena wpływu konkretnych produktów spożywczych na ludzki organizm w zależności od wieku, trybu życia i stanu zdrowia,
- opracowywanie prawidłowego jadłospisu dla osób chorych lub osłabionych przebytymi chorobami, osób cierpiących na otyłość czy niedowagę, zawodowo uprawiających sporty lub chcących poprawić jakość swojego życia i zdrowia,
- wykrywanie, leczenie i zapobieganie niedożywieniu,
- propagowanie wśród społeczeństwa wiedzy o zdrowym odżywianiu.
Wybrane umiejętności niezbędne w zawodzie dietetyka:
- umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi,
- obowiązkowość i odpowiedzialność,
- samodzielność w działaniu,
- wrażliwość.
Opracowanie materiału tekstowego: Barbara Zegarowska.
|
30 września uczniowie klasy III B rozpoczęli cykl zajęć dotyczący lasu i jego mieszkańców.
Celem zajęć jest:
- zaznajomienie z pracą leśnika,
- poznanie budowy warstwowej lasu,
- przedstawienie roli i funkcji lasów w środowisku i życiu człowieka.
Uczestnicy zajęć będą potrafili:
- Wymienić i opisać główne warstwy lasu.
- Wymienić gatunki roślin i zwierząt wchodzących w skład poszczególnych warstw.
- Wymienić jakie funkcje spełnia las.
Uczestnicy zajęć poznają:
- Czym zajmuje się leśnik w swojej pracy.
- Ciekawostki z wiedzy leśnej o jakich jeszcze nie wiedzieli.
- Zasady których należy przestrzegać przebywając w lesie.
Zajęcia mają sprawić, że uczniowie zrozumieją:
- Jak ważna jest praca leśnika i jakie niesie skutki dla lasu.
- Rolę jaką spełnia las dla środowiska.
- Wpływ negatywnej działalności na lasy.
|
LEŚNIK - zawód nie tylko dla mężczyzn
|
ZAWÓD STRAŻAK
Zawód strażaka wiąże się z renomą oraz wszechobecnym szacunkiem.
Ich praca to nie tylko gaszenie pożarów, ale również pomoc przy wypadkach drogowych.
Sprawdź, co oprócz odwagi, odpowiedzialności i pewności siebie musi posiadać kandydat na stanowisko strażaka.
|
Kto może zostać strażakiem?
Strażakiem może zostać osoba, która cechuje się odpowiednim stanem zdrowia i kondycją fizyczną.
Ponadto strażak musi być odważny, opanowany i powinien zachować tzw. zimną krew w sytuacjach stresujących.
Podczas akcji ważna jest umiejętność współpracy z członkami załogi.
Często strażak musi umieć podejmować szybko decyzję, bo w ratowaniu ludzkiego życia ważna jest każda sekunda.
Kolejną ważną cechą strażaka jest poświęcenie dla innych i bezinteresowna pomoc w przypadku ochotniczej straży pożarnej.
Według Komendy Głównej PSP strażakiem może zostać każdy kandydat po ukończeniu służby kandydackiej.
O przyjęcie do tej służby mogą się ubiegać obywatele polscy, którzy uzyskali:
- świadectwo dojrzałości i nie przekroczyli 25 roku życia - jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w Szkole Głównej Służby Pożarniczej,
świadectwo dojrzałości lub świadectwo ukończenia szkoły średniej i nie przekroczyli 23 roku życia
- jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w szkołach kształcących na poziomie aspiranckim,
- odznaczają się warunkami zdrowotnymi i psychofizycznymi potwierdzonymi orzeczeniem komisji lekarskiej MSWiA o przydatności
do służby w Państwowej Straży Pożarnej,
- nie byli karani sądownie,
- złożyli zobowiązanie do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej po ukończeniu służby kandydackiej,
- złożyli z pomyślnym wynikiem egzamin wstępny.
Jak zostać strażakiem?
Strażakiem można zostać po ukończeniu służy kandydackiej w jednej ze szkół PSP.
Kształcenie kadr oficerskich odbywa się w Szkole Głównej Służby Pożarniczej, natomiast kształcenie na poziomie aspiranckim realizują szkoły aspiranckie
w Poznaniu i Krakowie oraz Centralna Szkoła PSP w Częstochowie.
Opracowanie materiału tekstowego: Żaneta Szymańska.
|
Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach zaprasza uczniów naszej szkoły do wzięcia udziału w konkursie plastycznym:
pt."Strażak - bohater codzienności".
Prace konkursowe należy wysłać do 13.10.2024 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Celem konkursu jest:
- ukazanie strażaków jako bohaterów, którzy codziennie ryzykują swoje życie aby ratować innych,
- popularyzacja wiedzy na temat pracy strażaków
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności wśród uczestników, oraz promowanie postaw prospołecznych i bezpiecznych zachowań przeciwpożarowych.
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY do konkursu plastycznego "Strażak - bohater codzienności"
REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO
KLAUZULA INFORMACYJNA
|
|
|
|
|